tirsdag 27. september 2011

Jakten på Myrhauken

Like ved der jeg bor har bonden endelig fått kornet i hus, og etterlatt seg et fristende matfat for smågnagerne. Det ligger masse korn igjen på bakken som lokker dem ut i åpent landskap...


...og i det landskapet er det andre som følger med på det som skjer. Lenge har det holdt seg to Myrhauk hunner der. Har vært avgårde flere ganger for å se om det er mulig å få tatt brukbare bilder av dem. Men med min brennvidde og lysstyrke synes det litt håpløst å ta bilder av rovfugl i åpent terreng uten cammo. Har hatt dem på fint hold to ganger, men i begge tilfellene like AFen åsen i bakgrunnen bedre...svarte...hadde 2 sekunder å gjøre det på før avstanden var for stor.

Så langt er dette det beste jeg har fått, man ser da hva det er i allefall.


Noe artig jeg har observert mens jeg har stått der og ventet på dem er at de ofte dukker opp i lag med en Vandrefalk. Haukene er lett å få øye på over jordene, og nesten hver gang jeg ser dem kommer falken susende og jakter innimellom småfuglene som flyr opp fra bakken rundt dem. Kanskje bare tilfeldigheter, men det kan nesten virke som at falken bevisst drar nytte av haukenes aktivitet.

Har merket meg at de jakter mye i overgangen mellom grønt gress og nyslått åker, og synes jeg ser et visst mønster i det. Så i finværet som er lovt utover i uken skal jeg være på plass på et fint sted jeg har sett ut...gleder meg, alltid optimist :o)

Når man står mye og venter er det hyggelig med uventet besøk. Denne Varsleren tok en hvil i dalen på vei til syden. Irriterende med den kvisten men har ikke PS ennå, så det får være sånn.


2 kommentarer:

  1. Artig historie, du nærmer deg et skikkelig bra myrhaukbilde. Varsleren var kjempebra skarp og fin. Lykke tti.

    SvarSlett
  2. Hei Robert,

    Interessant det at vandrefalken utnytter andre fuglers jaktmetoder!!!!Myrhaukbildet kommer det med litt tålmodighet, mangler ordentlig gode bilder sjøl.....Artig med varsleren tross pinnen!

    Mvh Rune Olsen

    SvarSlett